Nieuwe regels voor webshops vanaf 28 mei 2022

Nieuwe regels voor webshops vanaf 28 mei 2022

Voor webshops gelden er vanaf 28 mei 2022 nieuwe regels voor onder andere reviews, prijzen, aanbiedingen en online marktplaatsen. Werkt uw organisatie met een of meerdere webshops of zijn daar plannen toe? Bereid u dan voor. 

Nieuw. Naar aanleiding van Europese richtlijnen, is er een wetsvoorstel ingediend om de consument beter voor webshopverkopen te beschermen. Naar alle waarschijnlijkheid gaat deze wet in op 28 mei 2022. De letterlijke tekst van de richtlijn kunt u nog eens nalezen op https://bit.ly/3L3OVtt Wat zijn de belangrijkste nieuwe regels waarmee uw management rekening moet houden? 

  1. Online beoordelingen en reviews

Vertrouwen. Positieve klantbeoordelingen en reviews leiden tot meer vertrouwen bij potentiële klanten. De websitebezoekers moeten wel op deze reviews kunnen vertrouwen. Daarom moet u gaan vermelden hoe u controleert of de beoordelingen ook van echte klanten afkomstig zijn die uw product ook gekocht en gebruikt hebben. Tip. Dat kan door bijv. te controleren of er in korte tijd veel reviews over eenzelfde product zijn geplaatst en of er veel dezelfde tekst wordt gebruikt. Let op. U moet ook aangeven of u alle positieve en negatieve recensies verwerkt en of u voor beoordelingen betaalt. 

En sociale media? Op sociale media, zoals Facebook, Pinterest en Instagram mag u geen valse beoordelingen of onechte likes plaatsen. 

Beoordelingssystemen. Vaak wordt er gebruikgemaakt van beoordelingssystemen. U kunt dan aan de informatieplicht voldoen door te melden hoe uw reviewpartij omgaat met reviews. Tip. Gerenommeerde beoordelingssystemen zullen hiervoor de benodigde informatie en instructies beschikbaar stellen. Informeer daarnaar. 

  1. Eerlijke van-voorprijzen

Van-vooractie? Weet dat de laagste prijs in de 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikt moet worden. Tip. U mag ter vergelijking ook de adviesprijs of de prijs van de concurrent van een bepaald product vermelden. 

  1. Gepersonaliseerde aanbiedingen

Ook dat moet u melden. Het is technisch mogelijk om op basis van bijv. recente zoekopdrachten, een aankoopgeschiedenis of een woonplaats de webshopbezoeker een gepersonaliseerd aanbod te doen. Let op. Na 28 mei 2022 moet u de klant hierover informeren voordat deze iets koopt. 

  1. Online marktplaatsen

Via derden. Steeds meer grote webshops verkopen ook voor derden. Biedt u producten aan via bijv. Bol.com, Amazon of Beslist.nl, dan verandert er niet zoveel. Wel voor de online marktplaatsen zelf. Deze moeten voordat de consument iets koopt, duidelijk laten weten met wie men zakendoet of de leverancier een ondernemer of een consument is en welke voorwaarden er worden gehanteerd. Tip. Dit speelt dus alleen als u zelf een online marktplaats gaat beginnen. 

Als u zich niet aan de regels houdt

Misschien loopt het zo’n vaart niet. Als u zich niet aan de regels houdt, kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dit zien als oneerlijke handelspraktijken. Afhankelijk van de aard, omvang, ernst, duur en frequentie van de overtreding kan men verplichten om voor bepaalde tijd een en ander aan te passen en/of kan men een boete opleggen die kan oplopen tot 4% van de jaaromzet. 

Bereid u voor op de nieuwe regels door te zorgen dat websitebezoekers kunnen zien hoe u reviews beoordeelt op echtheid. Zorg ook dat duidelijk is hoe het beoordelingssysteem dat u gebruikt, omgaat met reviews.

Gelezen in: Tips & Advies Belastingen

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.