Regels voor klantreviews veranderen per mei 2022
U ziet steeds meer positieve klantreviews/beoordelingen op websites, webshops en sociale media. Maar hoe zit het met die negatieve beoordelingen en leidt het überhaupt wel tot meer omzet? Wat verandert er in mei 2022?
Vertrouwen geeft meer omzet. Als een consument u als leverancier vertrouwt, is hij eerder genegen om zaken met u te doen. Dat vertrouwen kunt u winnen door te doen wat u belooft en te zorgen dat andere klanten dat weten. Mond-tot-mondreclame kan dan tot meer omzet leiden.
Online mond-tot-mondreclame. Mond-tot-mondreclame kan ook online. Probeer daarom klanten te verleiden om op uw website of op sociale media hun positieve ervaringen met anderen te delen. Tip. Vraag klanten die zich positief over u uitlaten of u hun reactie op uw website mag zetten. Dat werkt het allerbeste als u ook hun naam erbij mag zetten.
Over klantreviews gesproken …
Sterren. Veel klantreviews zijn beoordelingen in de vorm van een aantal ‘sterren’. De klant geeft u een score van bijv. 4 uit 5. Op uw website, webshop of sociale mediapagina’s zijn deze reviews dan te zien. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.
Voordelen. Uit onderzoek (van BrightLocal) blijkt dat 85% van de consumenten een online klantreview net zo goed vertrouwt als een persoonlijke aanbeveling. Het leidt niet alleen tot meer klanten en omzet, maar ook tot beter betere zoekresultaten in Google, een hogere klantloyaliteit en een betere interne bewustwording (wat doen we goed en wat doen we niet goed?).
Nadelen. U moet wel wat aan uw website (laten) doen om zo’n beoordelingssysteem te laten toevoegen. Dat kost dus wat tijd en geld. Abonnementen zijn er van € 0 tot € 10 per maand en meer.
Negatieve beoordelingen
Nog een nadeel. Iets anders wat vaak als nadeel wordt gezien, zijn negatieve beoordelingen.
Fouten zijn menselijk. 100% tevreden klanten is heel mooi, maar iedereen kan fouten maken. Dus 100% klanttevredenheid lijkt niet realistisch en er kunnen dus ook negatieve beoordelingen worden geplaatst. Let op. Alleen maar positieve beoordelingen (5 uit 5 sterren) leiden eerder tot wantrouwen dan tot vertrouwen. Negatieve beoordelingen kunt u dus beter niet verwijderen, als u dat zou overwegen. Bovendien houdt het u en uw bedrijf scherp en krijgt u nuttige feedback. Bovendien komen hiervoor midden volgend jaar nieuwe regels.
Nieuwe regels vanaf mei 2022
Informatieplicht. Vanaf mei 2022 komt er een nieuwe informatieplicht over onder andere klantreviews. U moet dan vermelden hoe u controleert of de beoordelingen ook van echte klanten afkomstig zijn die uw product ook gekocht en gebruikt hebben. Tip. Dat kan door bijv. te controleren of er in korte tijd veel reviews over eenzelfde product zijn geplaatst en of er veel dezelfde tekst wordt gebruikt. Let op. U moet ook aangeven of u alle positieve en negatieve recensies verwerkt en of u voor beoordelingen betaalt.
Dus, wat te doen?
Wilt u online klantreviews gaan plaatsen, overleg dan eerst met uw websitebeheerder welk beoordelingssysteem de voorkeur heeft. Tip. Check of dit aan de nieuwe informatieplicht van mei 2022 voldoet of gaat voldoen. Daarmee bespaart u zich te zijner tijd extra gedoe en kosten.
Vanaf mei 2022 geldt er een nieuwe informatieplicht voor onder andere online klantreviews. Check tijdig bij de leverancier van uw (toekomstige) beoordelingssysteem of dit hieraan voldoet. Dat bespaart u tegen die tijd gedoe en geld.
Gelezen in: Tips & Advies Belastingen
Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.