Uw klant is opeens trager met betalen
Een goede klant van u betaalt de laatste tijd steeds minder snel. Wat kunt u doen om verdere problemen te voorkomen?
A- en B-klanten
De een is de ander niet. De ene klant bestelt al jaren bij u, orders verlopen probleemloos en ook naar de betaling hoeft u nooit om te kijken, terwijl de andere klant steeds weer problemen geeft. Deze heeft altijd iets aan te merken op uw dienst of product, stelt steeds andere eisen en als het op betalen aankomt, is er ook altijd werk aan de winkel voor u.
Deel uw klanten in. Om uw aandacht op de juiste klant te richten, is het verstandig uw klant te leren kennen en zijn (betaal)gedrag goed in de gaten te houden. Deel uw klanten in in A- en B-klanten. Uw A-klanten zijn uw beste klanten waar bijna nooit iets mee aan de hand is. Uw B-klanten zijn natuurlijk ook prima klanten, maar vragen vaak extra aandacht. Tip. Gebruik de mogelijkheden van uw CRM (Customer Relationship Management)-systeem om uw klanten in categorieën in te delen.
Verander B-klanten in A-klanten
Hoe pakt u dat aan? Met de categorie B-klanten moet u iets doen om ze, als het even kan, te veranderen in A-klanten. Hoe pakt u dat aan?
- Zorg dat u uw klant vanaf het eerste contact goed leert kennen. Ga op bezoek bij een nieuwe klant. Heeft u een positieve indruk, verdiep u dan verder in de klant. Is er iets niet naar uw zin, denk dan goed na of u voor deze klant wilt gaan werken en onder welke voorwaarden.
- Overweeg een kredietrapport. Voor een paar tientjes weet u of uw klant er goed voor staat en of hij uw rekening wel kan betalen.
- Bespreek uw betalingsvoorwaarden duidelijk in uw kennismakingsgesprek en zorg ervoor dat u weet wie bij uw klant de rekeningen betaalt en hoe men daarmee omgaat. Zo voorkomt u later veel ruis op de lijn.
De eerste bestelling. Eindelijk heeft u de eerste bestelling binnen. Uiteraard levert u netjes volgens afspraak af. Heeft u veel moeten inkopen, stuur dan meteen een factuur. Loopt het project lang, stuur dan tussentijds een factuur of vraag vooraf een aanbetaling. Let op. De fiscus eist dat u uiterlijk de 15e dag volgend op de maand waarin u geleverd heeft, factureert. Wacht dus niet te lang.
De eerste betaling. Zodra uw factuur gestuurd is, is het wachten op de betaling. Zit daar bovenop! Bel uw klant enige dagen na het versturen van de factuur op om te vragen of alles naar wens is gegaan en of de factuur is ontvangen. Op de 15e dag nog geen betaling ontvangen? Bel meteen en vraag naar de betaling.
Tip. Vind u het moeilijk om te ‘bellen voor geld’, maak er dan een commercieel telefoontje van door uw nieuwe klant te wijzen op een interessant artikel, product of aanbieding of laat het bellen over aan een medewerker of een extern bureau.
Betaling ontvangen. De eerste bestelling is volledig afgerond en betaald. U kunt nu overwegen uw klant te bedanken voor zijn order en betaling. Aandacht is immers alles.
Uw klant is al wat langer klant
Blijf alert. Wees bij bestaande klanten alert op veranderingen in het bestel- of betaalgedrag en vraag af en toe een kredietrapport. Verandert er iets in zijn gedrag, ga dan eens in gesprek met uw klant en maak de verandering in gedrag bespreekbaar. Vraag eventueel geld vooraf en maak duidelijke afspraken. Stop op tijd (al dan niet tijdelijk) met leveren. Zo houdt u de relatie met uw klant gezond.
Verdeel uw klanten in beste (A) en goede (B) klanten. Zorg dat u uw klanten kent en vraag eventueel een kredietrapport. Wees alert op veranderingen in het betaalgedrag van uw A-klant en treedt proactief op door goed in contact te blijven.
Gelezen in: Tips & Advies Belastingen
Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.